Agenda / Fòrum

Presentacions 19 NOV Librería Altaïr - 18:30h

PARLEM DE L'IRAN AMB EL XA i LA PASSATGERA A TEHERAN

(FOLCH&FOLCH I ELA GEMINADA)

PARLEM DE L'IRAN AMB EL XA i LA PASSATGERA A TEHERAN

Ha arribat per primer cop en català La passatgera a Teheran de Vita Sackville-West, de la mà de l’editorial gironina Ela Geminada i la traducció de l’editora i traductora Anna Noguer.

Amb una mirada moderna i una eloqüència poètica, aquesta singular passatgera amb tendència a la solitud desplega davant nostre un tapís d’imatges i idees del tot inoblidable. Vita ens permet acompanyar-la en el seu periple per poblets de terrissaires egipcis i l’oceà Índic, per salines tedioses i el Bagdad de Gertrude Bell, pels mil i un matisos de la geografia i la idiosincràsia perses. Amb ella som testimonis de moments estel·lars, com la coronació del primer xa de la dinastia Pahlavi, la primera dècada de l’experiència soviètica o la revolució polonesa de 1926. Cent anys després del seu viatge, aquesta aristòcrata polifacètica s’erigeix com una escriptora i una viatgera de primera categoria.

Aquest mes l'editorial Folch&Folch publica també en català El Xa de Ryszard Kapuscinski amb traducció de Pau Freixa Terradas. Amb la delicadesa i la intel·ligència característiques de Kapuściński, aquest llibre és una lectura essencial per comprendre l’Iran contemporani, els engranatges ocults de la Història i les seves resistències.

Un testimoni impressionant sobre els mecanismes del despotisme, la corrupció d’una elit i la força imparable d’una societat que decideix no rendir-se. Dins d’un hotel desert de Teheran i enmig dels carrers en flames de la revolució, l'autor ens endinsa dins l’Iran, des del segle XIX fins a la Revolució Islàmica de 1979, en els orígens del moviment xiïta i en la psicologia d’un poder que es va enfonsar quan va perdre el contacte amb el seu poble.

Volem dedicar aquesta tarda a parlar de l'Iran per intentar entendre la seva manera d'ocupar el món amb:

Anna Noguer, editora i traductora de La passatgera a Teheran de Vita Sackville-West i directora de l'editorial Ela Geminada.

Leila Kasra (Teheran, 1976). Va emigrar l’any 1981 als Estats Units amb la seva família, un canvi de vida que la va portar a viure en diversos països d’Europa abans d’establir-se a Barcelona, on actualment resideix. És doctora en dret i s’ha interessat especialment per la protecció dels coneixements tradicionals de les poblacions autòctones i el seu paper fonamental en la preservació del medi ambient. Va escriure la seva primera novel·la en català: Nusos entre els dits.

Laia Folch, editora i directora de l'editorial Folch&Folch moderarà aquest col·loqui.

Tornar a les notícies